Zand en regen - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Zand en regen - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Zand en regen

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

28 Maart 2010 | China, Beijing

Maart roert niet alleen in Nederland, maar ook in Beijing zijn staart. Nadat we bij onze terugvlucht nog flink vertraagd waren door een nieuw pak sneeuw in Beijing, was het een week later raak met een van de zwaarste zandstormen in de afgelopen jaren. Een paar dagen geleden was er zomaar vanuit het niets een flinke regenbui, die uiteindelijk weer overging in (natte) sneeuw. En vanaf die dag ligt de temperatuur hier ineens rond de 15 graden en hebben we een (voor Beijing) strakblauwe lucht. Goed, terug naar de zandstorm. Ik had niet echt het idee dat het heel ernstig was, dat heb ik pas een dag later in het nieuws gelezen. Toen kwam ik er ook achter dat het zelfs wereldwijd in het nieuws is geweest. Er blies vorige week zaterdag inderdaad een harde wind door de stad, de lucht was extreem grijs en er vloog stof door de straten. Ik ben echter gewoon naar buiten geweest en behalve het gevoel van een strandwandeling bij harde wind was er weinig aan de hand. Het bleef echter de zondag ook nog aanhouden en maandagochtend was het zicht op sommige plaatsen echt beperkt. Zelfs binnen in gebouwen had je het idee dat er een waas van stof hing. Dat zal dus inderdaad wel niet al te gezond zijn geweest. Het resultaat was een dikke laag stof en zand in de straten aan het eind van afgelopen maandag. Dat zou ook zijn blijven liggen, ware het niet dat woensdag ineens een dikke regenbui kwam opzetten en mooi voor het begin van de lente alle straten even schoonspoelde en de plantsoentjes van wat water voorzag. Voor ons gevoel was dit een gepland buitje… In ieder geval is het weer nu behoorlijk opgeknapt, krijgen de gazonnetjes weer een groen kleurtje en zie ik daar een groen knopje aan de bomen verschijnen? Van sneeuwklokjes en krokusjes hebben ze in Beijing nog niet gehoord, maar hier planten ze gewoon bloeiende planten in de parkjes zodat het ook lente lijkt. Net zo makkelijk!
Verder is er afgelopen week niet zo heel erg veel gebeurd. Tsja, weken waar echt eens serieus gestudeerd wordt beschouw ik dus als rustig... Nu kunnen we het dus ook eens over mijn studie hebben! Voor mijn gevoel gaat het nog steeds wel vooruit, maar het hangt er ontzettend vanaf wat het onderwerp is. Chinees is een taal die je begrijpt als je de woorden geleerd hebt, maar die je niet begrijpt als het daar vanaf wijkt. Het is dus wel makkelijk om een gesprekje te voeren met een persoon die je voor het eerst ziet. Dan gaat het toch over standaardonderwerpen als je studie, waar je vandaan komt, wat je van China vindt en wat je van plan bent te doen. Maar met bijvoorbeeld mijn gastgezin is het moeilijk praten, want je kunt ze moeilijk elke week vertellen dat je uit Nederland komt… Dus tijdens het eten is het eerst vijf minuten bijpraten over het weer en de dag, en dan ben ik door mijn vocabulaire heen. Nouja, als je kijkt dat ik bij aankomst nog niet eens hallo kon zeggen ben ik wel ontzettend vooruit gegaan!
Komende week staat er weer meer op het programma. De maandelijkse toets staat er weer aan te komen en vrijdag komt mijn familie uit Hong-Kong op bezoek naar Beijing! Komend weekend ga ik met hun een tweedaagse tocht maken over een ongerestaureerd deel van de Chinese muur maken. We overnachten bij lokale Chinezen, dus dat wordt nog een leuke test voor mijn taalkennis. Trouwens is er nu ook weer een uur minder tijdsverschil tussen Nederland en China! We doen hier niet aan zomer- en wintertijd, dus nu is het verschil terug naar 6 uur. Tot slot heb ik nog een paar foto’s van Chinese vertaalkunsten op mijn fotosite gezet. Je komt hier regelmatig slecht vertaalde of zelfs totaal onbegrijpelijke vertalingen tegen. De link hieronder werkt meestal niet, maar gewoon de hele regel kopiëren en plakken in de webbalk kan ook.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6E64BGLG



  • 28 Maart 2010 - 13:27

    PakeWim BeppeJoke:

    Weer met veel genoegen gelezen Michiel. Doe je de groeten even aan Koos en Alida en Daisy en Ilona? Zelfs in Hong Kong hadden ze last van de zandstorm hebben wij gehoord
    Groeten van ons tweeen

  • 28 Maart 2010 - 13:27

    PakeWim BeppeJoke:

    Weer met veel genoegen gelezen Michiel. Doe je de groeten even aan Koos en Alida en Daisy en Ilona? Zelfs in Hong Kong hadden ze last van de zandstorm hebben wij gehoord
    Groeten van ons tweeen

  • 04 April 2010 - 10:33

    BvdBoon:

    Hoi Michiel, wat een mooie ervaringen maak je mee, levenservaring. Zo te horen is de chinese cultuur toch wel heel anders dan die van Nederland. En dan die taal: wat is dat enorm moeilijk.
    Maar goed, we weten: jij bent een man van Karakter. Dus ook wat die taal betreft, zul je steeds meer vorderen.
    We vieren hier vandaag Pasen. Vanmorgen een dienst gehad, en vanmiddag om 16.30 uur is een jeugddienst, met de begeleidingsband erbij.
    Dus binnenkort je fam uit Hongkong op bezoek en over de muur lopen. Dat zal ook geweldig zijn.
    Ik stop ermee:
    babi pangang atja tjampoer sambal en tauge, Michiel het ga je goed, tabé ermee.
    Gods zegen.
    Hartelijke groeten, ds Binne van der Boon.

  • 07 April 2010 - 09:43

    Wilco:

    Ah goeie!

    Hehe die vertalingen binne echt geniaal xD 'Fleineken' is tink ik nog wol 't beste haha, ken ze dear ek neat skille hè...
    Maar goed, hast 't nog wot nei de sin deare? Of matte we de Kadett starte en die ophellje? hehe

    Tabeee

  • 08 April 2010 - 06:57

    Gerrie:

    Hoi Michiel,

    eindelijk ook weer eens een reaktie van ons...leuk verhaal, kan me voorstellen dat je snel uitgesproken bent maar dit heb je dan toch al voorelkaar!! knap hoe je alles doet en vertelt, we zijn trots op onze neef!! en hoe is je toets gegaan??

    groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Internationaal studiejaar

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2010

Terug!

23 Mei 2010

Beijing-Xian-Shanghai

09 Mei 2010

Verjaardag

02 Mei 2010

Feestdagen

18 April 2010

'De Chinees'
Michiel

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 23936

Voorgaande reizen:

22 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Tsinghua University Semester

16 September 2009 - 29 Mei 2010

Internationaal studiejaar

Landen bezocht: