Familiebezoek/Great Wall - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Familiebezoek/Great Wall - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Familiebezoek/Great Wall

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

11 April 2010 | China, Beijing

Afgelopen week was het absoluut een week van genieten. Niet alleen qua activiteiten, maar ook qua weer. Voor het eerst sinds november valt er in Beijing een andere kleur te bewonderen dan grijs: Het frisse groen van de lente! Het mooie weer kwam met het bezoek uit Hong Kong op de eerste dag van April. We hebben het echt ongelofelijk getroffen, het was het helderste weer in tijden. We hadden een blauwe lucht en dat maak je toch niet vaak mee in Beijing!
Met mijn familie hebben we op vrijdag de Verboden stad bezocht. Daar was ik in de eerste week ook eens geweest, maar daarna niet meer. En aangezien ik toen mijn camera was vergeten, was het het bezoeken zeker nog eens waard. Vervolgens zijn we nog bij mijn gastgezin langs geweest om mijn huis even te bekijken. Mijn gastouders vonden het ook zeer interessant, vooral mijn nichtjes met de blonde haren! Na nog Peking Eend te hebben gegeten was tijd om goed uit te rusten om de volgende dag aan onze Great Wall trip te beginnen.
Zaterdagochtend werden we opgehaald bij het hotel van mijn familie. We hadden twee persoonlijke gidsen en een chauffeur. Na nog een ‘hollands’ ontbijtje (chinees brood met Speculaaspasta) te hebben genuttigd zijn we vertrokken. Voor de zaterdag stond er een wandeling gepland over een van de oude stukken van de Chinese muur. De muur was hier helemaal niet gerepareerd en er waren ook bijna geen toeristen. Dit voegt toch veel meer toe aan de sfeer van de Chinese muur. De toeristische delen zijn zeker de moeite waard, maar wandelen over een half vervallen muur, begroeid en door losse stenen bedolven is zeer bijzonder! Hoewel sommige stukken ook behoorlijk moeilijk begaanbaar waren en soms zelfs gevaarlijk. Daar wandelend krijg je echt respect voor de manier waarop ze deze muur honderden jaren geleden gemaakt hebben. Bovendien heb ik respect voor mijn nichtjes, die alles zelf gelopen hebben, en ze kwamen sommige stukken beter door dan de volwassenen! ’s Nachts hebben we in een bergdorpje geslapen vlak bij de Chinese muur. Dit was echt een lokaal Chinees dorpje. Onze kamers waren verwarmd door kolen, de wc was een gat in de vloer en de inwoners reden op paarden. Na een goede nachtrust zijn we de volgende dag naar een ander stuk van de muur gegaan. Wederom een niet gerestaureerd deel van de muur. Eerst moesten we helemaal uit het dal naar de muur toe klimmen en daarna via rotsblokken erop klauteren. Dit was het moeilijkste deel van de tweede dag, omdat in de schaduw zelfs nog sneeuw op de paden lag en het dus behoorlijk glibberig was. De tweede dag was iets minder zwaar dan de eerste dag, maar dit keer hadden we prachtige vergezichten over de omgeving. Helaas waren alle bomen nog kaal en het gras bruin, zodat alles dezelfde kleur had. Twee weekjes later is alles begroeid en schijnt het een gele bloemenzee te zijn. Maar als je dan pech hebt met regen zijn sommige stukken echt onbegaanbaar, dus we hadden echt niks te klagen. De tweede dag eindigde bij een toeristisch deel van de Chinese muur. Daar gingen mensen met de kabelbaan omhoog om eventjes op de muur te staan, en dan weer met de kabelbaan naar beneden. Voor ons voelde dit stuk muur al niet meer zo speciaal na twee dagen van overwinningen.
Paasmaandag was in China ook een vrije dag, maar dit omdat hier op dezelfde dag een Chinees festival was. Deze dag zijn we op de fiets Beijing door geweest. Je kan een fiets huren voor 50 eurocent per uur, en dan heb je een betere fiets dan waar de meeste chinezen op rijden! Op de fiets de stad door is weer een heel andere ervaring. Ondertussen kwamen de eerste groene blaadjes aan de bomen en begonnen de bloesems te bloeien. De fietstocht leidde ons langs een aantal bekende straatjes in Beijing. Het werd echter langzaamaan kouder, en het moment dat mijn familie weer in het vliegtuig zat terug naar Hong Kong begon het te regenen in Beijing. Beter hadden we het dus niet kunnen treffen!
Afgelopen week was het nog wel steeds goed weer en binnen een week is er eindelijk wat meer kleur te zien in de stad. De hele week is het bijna 20 graden geweest met het zonnetje erbij. Helaas staat voor komende week wat meer regen op het programma en wordt het weer ietsje kouder, maar het is nu wel officieel lente!
Foto’s van de Chinese muur zijn te vinden op mijn site:

• 11 April 2010 - 12:26

Mem:

Prachtige foto's, heel indrukwekkend Michiel. Dát is echt een stuk wat ik ook nog graag een keer zou willen zien.... Je onthoudt het adres wel even voor ons hé?!

• 11 April 2010 - 12:44

Esther:

Heey Michiel :)
    whaa. was ik nou toch maar gekomen!=o je verhaal klinkt super en de foto's zijn ook echt mooi!

• 11 April 2010 - 14:01

Pake Wim Beppe Joke:

Hoi Michiel Wij wisten niet dat het in Beijing ook echt lente zou zijn, maar hier is het op dit moment ook prachtig jong, wat een bloemen, en al mooi groen! groeten pake en beppe