Verjaardag - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

09 Mei 2010 | China, Beijing

Nog maar drie weekjes voor de boeg, het aftellen gaat nu echt ontzettend snel. Voor veel dingen komt 'de laatste keer' al in zicht. En als je het daar dan met vrienden over hebt klinkt het wel bedroevend... Vandaag is het voor mij bijvoorbeeld al de één na laatste Starbucks-zondag. Ja, ik heb inderdaad nog 3 weken in China, maar het volgende weekend ben ik niet in Beijing, en de zondag daarop ben ik voor de laatste keer in deze starbucks, want de zondag daar weer op ben ik alweer terug in Nederland!
Maar wat valt er eigenlijk ook nog te vertellen over het dagelijkse leven hier? De week vliegt zo snel voorbij dat ik niet eens het gevoel heb dat ik iets gedaan heb. En in feite doen we deze dagen ook niet zo heel veel. Het is namelijk geweldig weer, dagelijks rond de 25 graden en vrij helder. Hoewel dat weer komt door de stormachtige wind die er ook elke dag staat... Maar als je een mooi plekje uit de wind vind is het absoluut genieten. En na school gaan we dan ook vaak lekker in een park relaxen.
Afgelopen woensdag heb ik mijn 19e verjaardag gevierd! Een verjaardag hier is heel anders dan in Nederland. Normaal gesproken doen chinezen bijvoorbeeld niet aan verjaardagscadeautjes. Wel eten ze die dag noodles (die je moet eten zonder te bijten, dat betekend lang leven) en wordt het met de familie gevierd. Ik ben voor mijn verjaardag eerst met alle studenten en een aantal Chinese vrienden uit eten geweest in een Pekingeend-restaurant en daarna zijn we wat gaan drinken in een bar.
Verder is het dus aftellen en ben ik begonnen dingen die ik constant heb uitgesteld toch maar een keer doen. Zoals bijvoorbeeld het kopen van souvenirs, goedkope kleding enzovoort. Daarvoor gaan toeristen naar China, maar als je er dan bent als student doe je dat dus eigenlijk niet, pas op het laatste moment. Verder ben ik bezig geweest mijn laatste rondreis te regelen. Vanaf komende donderdagavond ga ik voor 5 dagen ertussenuit. Het wordt een vlug-vlug reisje en vast heel vermoeiend, maar dit kun je niet missen als je in China bent geweest!
Ik ga namelijk eerst met de nachttrein naar Xian (11 uren), waar ik twee dagen ga blijven om onder andere het beroemde terracotta-leger te bezoeken. Daarna wederom met de nachttrein (16 uren) naar Shanghai. Daar blijf ik dan drie dagen, en hopelijk kan ik een dag daarvan de WorldExpo bezoeken. Dat is eigenlijk wel het doel, maar in Beijing zijn helemaal geen tickets meer te krijgen. Dus daar moet ik in Shanghai nog achteraan. En ik heb van horen zeggen dat mensen er daar een aantal uren voor in de rij staan... Nouja, het is de grootste stad van China, dus er is vast voldoende te doen! Dinsdagavond ga ik dan weer terug met de nachttrein naar Beijing (10 uren). Hopelijk zijn de bedden in de trein dus een beetje goed, anders ben ik na vijf dagen vast compleet gebroken!
Voor een student is het allemaal zelfs nog redelijk te betalen, het treinreizen kost omgerekend maar 60 euro in totaal! Tenminste als je nog steeds de koers van 1 euro = 10 RMB neemt. Dat is echter behoorlijk veranderd de laatste tijd. Waar in mijn eerste maand 1 euro nog 9,8 RMB was is het nu nog maar 8,5! Als je blijft omrekenen wordt alles hier dus behoorlijk duurder, niet zozeer omdat China duurder wordt, maar meer omdat de euro zo achteruit vliegt; Dus in economisch opzicht: Tijd om terug naar Europa!
... nog 3 weken ...

  • 09 Mei 2010 - 21:03

    Gerrie:

    wij hebben zin om je weer in nederland te zien michiel!! en geniet van je vlug-vlug tripje....

  • 21 Mei 2010 - 14:03

    Anne Hilgers:

    Hee!
    We hadden je site ook al gezocht, maar konden je niet vinden.. Ming town hostel zat helaas al vol, maar we vonden een hostel vlakbij de expo, ook wel fijn. Jammer dat we je niet meer hebben gezien tussen al die oranjefans op de expo! Nog veel plezier de laatste dagen in China!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Internationaal studiejaar

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2010

Terug!

23 Mei 2010

Beijing-Xian-Shanghai

09 Mei 2010

Verjaardag

02 Mei 2010

Feestdagen

18 April 2010

'De Chinees'
Michiel

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 23936

Voorgaande reizen:

22 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Tsinghua University Semester

16 September 2009 - 29 Mei 2010

Internationaal studiejaar

Landen bezocht: