Feestdagen - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Feestdagen - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Feestdagen

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

02 Mei 2010 | China, Beijing

Het is alweer twee weken terug sinds mijn laatste stukje. Ondertussen kan het aftellen echt beginnen. Zo even glurend naar de linkerzijde van deze website heb ik nog 27 dagen te gaan… Hoe snel kan het gaan! Ik weet nog als de dag van gisteren hoe mijn eerste dag in Beijing was, sterker nog; het voelt zelfs als de dag van gisteren! Maar nu is het alweer mei en hebben we de meeste dingen alweer achter de rug. Hoewel er de laatste maand nog voldoende te gebeuren staat. Maar dat later.
Sinds het laatste stukje twee weken terug is er niet al te veel gebeurd. Waarschijnlijk hebben jullie wel gehoord over de aardbeving in het zuidwesten van China. Dat is hier natuurlijk ook behoorlijk veel in het nieuws, er wordt nog steeds elke dag wel aandacht aan besteed. Alweer een tijdje terug, (7 dagen na de aardbeving), was het een nationale dag van rouw in China. Dat wordt hier heel groots aangepakt. Niet gewoon een minuut stilte, maar een hele dag lang werd overal in China alle ‘plezier’ stilgezet. Er wordt in China geloofd dat zeven dagen na het overlijden de geest het lichaam verlaat. Deze dag werd er in heel China niet gesport, werden alle attractieparken gesloten en publieke tv-schermen op straat uitgezet. Bovendien waren alle grote Chinese websites volledig in het zwart-wit en kon je op youku (Chinese versie van youtube…) de hele dag geen filmpjes kijken. Wel bijzonder om te zien hoe ze zo’n dag hier organiseren!
Koninginnedag wordt niet alleen in Nederland gevierd: Afgelopen donderdagavond was op de Nederlandse residentie in Beijing namelijk een Koninginnedagreceptie! Samen met een andere Nederlander van onze school ben ik daar heen geweest. Dat is toch wel een leuke belevenis. Zo’n 300(!) Nederlanders bij elkaar, Nederlandstalige muziek en Nederlandse snacks. Dat was wel genieten, na bijna acht maanden echte Nederlandse bitterballen, saucijzenbroodjes, haringen, kaas, Unox rookworst en natuurlijk tapbier van Heineken! Bovendien kostte het helemaal niets. En je kan een Nederlandse student in China natuurlijk niks beters aanbieden dan dat! De Chinese bediening wist vast ook niet wat hun overkwam: Lopen ze met een schaal snacks naar buiten, waarvan ze geen idee hebben wat het voorstelt, en dan komt er een groep Hollanders op hun afstormen: ‘Bitterballen!!!’. Voordat ze tien meter gelopen konden hebben was de schaal alweer leeg. Hollanders…
Gisteren was het de nationale Laborday. Dat betekend een dag vrij voor iedereen. Voor velen is het zelfs een week vakantie of een aantal dagen. In ieder geval hebben wij maandag geen lessen, en dus een lang vrij weekend! Ideale bijkomstigheid is dit weekend het weer; Precies deze drie vrije dagen is het 30+ graden en staat de zon aan een redelijk smogvrije lucht. Zo is het ineens zomer! Waar de bomen nog maar half uit de knop zijn, lopen we ook alweer in korte broek en T-shirt. Het is overal echter wel extreem druk. Iedereen is vrij en gaat massaal de deur uit. Zaterdag zijn we naar het zomerpaleis geweest en er waren deze keer zelfs meer mensen dan de vorige keer dat ik er was in de oktobervakantie.
Voor de komende weken staat er nog vanalles te gebeuren! Zo is woensdag mijn 19e verjaardag, dat zal ook wel een heel andere dag worden dan anders… Doordat ik geen cadeautjes kan krijgen geef ik mezelf nog maar even een kado: Een reisje door China, eerst naar het Terracotta-leger in Xian, en als ik entreekaartjes en treinkaartjes kan krijgen daarna door naar Shanghai voor de World-Expo. Dat zal halverwege mei ergens zijn. En daarna is het nog maar twee weekjes, met allemaal afscheidsetentjes en dergelijke, dus vervelen zal ik me niet!
Waarschijnlijk zal ik dus nog maar een paar keer een update plaatsen op mijn site, hopelijk blijft iedereen het nog eventjes lezen! Aan het aantal page-views te zien wordt het nog wel heel veel gevolgd: bijna 8000 in 8 maanden, oftewel 1000 per maand, oftewel meer dan 30 per dag! Onvoorstelbaar, echt geweldig dat iedereen mij zo volgt!
Groetjes

• 02 Mei 2010 - 12:19

Pake En Beppe:

Hoi Michiel
    Alvast van harte gefeliciteerd met jou verjaardag.Wat sneu dat je geen kadeautjes krijgt, maar heb je het wel verteld dat je bijna jarig bent? Wie weet wat je dan nog krijgt.!! Wij hopen dat je een mooie dag mag hebben Heb je een kaart van ons gekregen? Groeten van pake Wim en beppe Joke

• 02 Mei 2010 - 13:54

Janny:

hoi hoi ,
    wij, de Hummeltjes horen dus ook bij die 1000 die je volgen, je lijkt wel een superster !
    en w.b. de cadootjes , die krijg je vast nog wel, geniet nog maar lekker daar in China,
    het duurt nog maar 27 dagen hoor !
    groetjes van ons allemaal
    en alvast een fijne verjaardag !!!

• 02 Mei 2010 - 16:15

Fam. Uit Wijchen:

Ook wij horen bij de volgers en lezen de verslagen en reacties met grote interesse.
    Nu alvast een hele fijne verjaardag gewenst, wij zijn volgende week met vakantie, dus dan komt het er niet van.

Inderdaad, over een maand ben je al terug. Hoe ga je dat doen om al die 1000 volgers uit te nodigen en te vertellen over je jaar in Beijing?

We zijn benieuwd.
    Douwe de Jager en fam. uit Wijchen.

• 02 Mei 2010 - 18:14

Heit En Mem:

Vanuit de sachsische schweiz (ertsgebergte) een heel hartelijke groet, we vinden in ons 3e hotel een computer met internet en kunnen dus mooi even jouw verslag lezen! Wij hebben ook zin in 5 mei want dan gaan we zeker op zoek naar een cafe waar we koffie met gebak kunnen krijgen.
    p.s. sms van joke en jouw precies tegelijk ontvangen, erg om gelachen

tuut, heit en mem

• 04 Mei 2010 - 06:36

Fam De Jager :

Hey Michiel,

wat weer een prachtig verslag, ik zie het al voor me die schaal met bitterballen...tja wij hollanders zijn zo. zo te lezen heb je het nog prima naar de zin, en zullen die laatste weken omvliegen vermoeden we...heel veel plezier op je verjaardag, en bij thuiskomst zul je vast nog wel wat kado's krijgen denk ik..

groeten en liefs van ons alle 7!!

• 05 Mei 2010 - 09:21

Mem Fan Wilco:

Michiel, ook van ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Nog een prettige vakantie toegewenst en tot ziens!

Groetjes fam. Brouwer