Guilin & Yangshuo - Reisverslag uit Guilin, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Guilin & Yangshuo - Reisverslag uit Guilin, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Guilin & Yangshuo

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

21 Maart 2010 | China, Guilin

Ondertussen is het alweer een week geleden sinds we terug zijn gekomen van onze vakantie in het zuiden van China. Het was deze week behoorlijk druk met de achterstand weer wat in te halen, dus had nog geen tijd gehad om een verslag te schrijven. Momenteel raast er een storm met vlagen zand over Beijing, dus is het wel wijs om binnen te blijven. Nu alle tijd dus om even te schrijven, en ondanks dat het al een week terug is, het ligt allemaal nog wel vers in het geheugen!
De dinsdagochtend vroeg zijn we vertrokken voor een vlucht van bijna 3 uur richting het warme zuiden. Warm is ook weer relatief, maar in ieder geval tussen de 10 en de 20 graden. Na maandenlang in een werkelijk grijs Beijing te hebben doorgebracht was het daar ineens ontzettend kleurrijk! De gebouwen hadden ineens meer kleur, de natuur was groen en het water was kraakhelder. Overal om je heen zag groene heuvels en ertussendoor liep de rivier, dan voelt het toch wel echt als vakantie. De eerste dag hebben we doorgebracht in Guilin. Via internet hadden we al een goedkoop hostelletje opgezocht (4 euro voor een nacht). De kwaliteit is voor die prijs zelfs ook nog zeer goed! Ruime kamers, gratis internet en een ruime zithoek. Bovendien een Engelssprekende eigenaar, die met ons de stad is ingegaan om ons de leuke restaurantjes te laten zien en de belangrijkste bezienswaardigheden. Het enige nadeeltje waren de typisch Chinese bedden, die gelijk zijn aan een paar plankjes met een lakentje erover, zodat je nog net geen splinters in je rug krijgt. Ik mag van geluk spreken dat mijn bed in Beijing iets zachter is! Guilin is opzich wel een leuke stad, maar er valt niet al te veel te beleven. Voor de echte natuur moet je wat verder van deze centrale plek af. De eerste dag hebben we in een lokaal restaurantje gegeten op aanraden van onze gids, maar dit eten was ons toch iets te lokaal… Het was zwarte kip in een of andere groene soep, en nog wat vlees waarbij je meer op botten zat te kauwen dan op het vlees. Gelukkig kwamen we onderweg dus nog langs de MC Donalds! Verder hebben we de belangrijkste dingen in Guilin bezocht. De Elephant hill , die met heel veel goede wil inderdaad op een olifant lijkt (zie foto’s), het Ming kasteel en de Old mans hill, een heuvel met een rotsblok op de top die op een oude man behoort te lijken. Dat ging mijn inbeeldingniveau echter net iets te boven, of ik had al te hard geprobeerd de olifant te herkennen… Het heeft ons heel wat moeite gekost deze laatste heuvel te beklimmen, maar het was die moeite absoluut waard. In dit gebied is het overal behoorlijk vlak, maar overal rijzen steile heuvels op. De Old mans hill is zowat midden in de stad en vanaf de top heb je dus een prachtig uitzicht over de stad die telkens wordt doorbroken met steile heuvels. Bovendien waren we er met zonsondergang, wat prachtig lijkt als die langzaam achter de heuvels zakt. ’s Avonds zijn we de stad nog even in geweest, maar veel is er niet te doen. De volgende ochtend zijn we per bamboeboot naar Yangshuo gegaan. De tocht duurde een stuk langer dan gedacht, we hebben er bijna de hele dag over gedaan. Eerst met een auto naar de startplaats over een weg die voornamelijk uit gaten bestond, en daarna met de boot over de Li-rivier naar Yangshuo. Het was een prachtige tocht, varend tussen de heuvels door op kraakhelder water in een waterig lentezonnetje. Om je heen zag je het typische Chinese plattelandsleven, met kleine huisjes, uitgestrekte rijstvelden, een vissersbootje en wat koeien. Halverwege zijn we ergens gestopt om te lunchen in een van die lokale restaurantjes. Plotseling hadden de Chinezen daar meer aandacht voor ons dan voor hun eten... Het laatste stuk nog met een lokale bus afgelegd tussen de uitgestrekte rijstvelden en kleine dorpjes door. En dan ben je in Yangshuo. Plotseling weer een compleet andere wereld, van de lokale dorpjes kom je ineens in het meest toeristische dorp dat je je kunt indenken. In eerste instantie valt dat toch wel een beetje tegen, maar later geeft het je toch wel het echte Europese vakantiegevoel. Overal om je heen waren terrasjes, hotels, fietsverhuurders, souvenirstandjes en ga zo maar door. En natuurlijk de andere toeristen niet te vergeten. Vooral Chinezen, maar toch ook een heleboel westerlingen. Van hieruit worden de meeste activiteiten gedaan. Helaas waren we niet in het beste seizoen, zodat wildwater raften niet mogelijk was. Ook de luchtballonvaarten zijn verboden sinds het ongeluk afgelopen oktober met vier Nederlanders. Om ook meteen de laatste klacht van dit weekje te noemen: De rijstvelden waren ook merendeels kaal, omdat het nog te vroeg in het jaar was. Nouja, drie redenen om nog weer eens terug te komen!
Via ons hostel in Guilin hadden we er ook eentje gevonden in Yangshuo. Deze was zelfs maar 2,50 per nacht, met iets zachtere bedden, een eigen badkamer en een computer met internet op de kamer! De rest van de eerste dag hebben we ons maar aan het toeristenleventje aangepast, een terrasje hier, een laat dinertje daar en een kroegje om de hoek. De volgende dag zijn we op de fiets gestapt. Mijn eerste keer op de fiets in 6 maanden! Dat was een heerlijk gevoel, wat kun je zoiets normaals dan missen. Het was bovendien de dag met het beste weer, dus het was absoluut genieten. We zijn op de fiets naar een aantal bezienswaardigheden in de buurt geweest. Als eerste de butterfly cave, die volgens ons aangelegd was voor toeristen, het leek allemaal nogal nep in ieder geval. De naam is ons ook een raadsel, enige link is dan de grote vlinder die boven de ingang is opgehangen… Maar ach, een goede manier om geld te verdienen aan toeristen, het was er ontzettend druk! We hebben het totempalen park (totempalen in China?) en de modderbaden (geen schone kleren) overgeslagen en zijn doorgefietst naar de Moonhill. Een erg bijzondere heuvel, het is echt een enorme boog (foto’s) waar je sommige nachten de maan dus doorheen kunt zien. Deze heuvel valt te beklimmen tot de voet van de boog met zo’n 800 traptreden. Dat is nog een behoorlijke klim in de warmte als je dagelijks alleen nog maar roltrappen en liften neemt! Boven aangekomen had je al een prachtig uitzicht, maar er was ook nog een aanlokkelijk smal paadje omhoog met het bijschrift: ‘Passengers no entry’. Tsja, en als toerist zie je zo nu en dan zulke bordjes wel eens niet staan. Het was echter absoluut de moeite waard om daar omhoog te gaan. Zo kwam je helemaal op de top van de berg, bovenop de boog. Hier hadden we echt prachtige vergezichten en het was niet eens een al te gevaarlijk paadje. Na een gezellig fietstochtje terug kwamen we weer aan in Yangshuo. ’s Avonds wordt daar op het water elke dag een lichtshow georganiseerd. Goedkoopste kaartjes zijn echter twintig euro… Onze hosteleigenaar wist echter een alternatief plekje ergens op een heuvel waar je de show voor vier euro kon zien. Dat was natuurlijk ideaal en deze vier euro ook meer dan waard! Hoewel we niet alles konden zien is het zeker de moeite waard die show te bezoeken. De show is gecomponeerd door dezelfde persoon als die de openingsceremonie van de Olympische Spelen had gecomponeerd.
De volgende dag weer vroeg eruit om naar de Silver cave te gaan. In het begin was het een prachtige grot, met bijzondere druipstenen (die volgens de Chinezen weer op bepaalde dingen leken, ze hebben wel een grotere fantasie dan ik echter…). Na een tijdje begonnen we ons echter af te vragen of het nu allemaal echt was of deels ook aangelegd? Wel heel toevallig dat er in een grot zoveel rotsen ook echt iets voorstellen. En dat je daarna toevallig op een punt kwam waar je weer een prachtig overzicht over alles had. En de uitgang was toevallig op een prachtig uitzichtpunt. Soms heb je het idee dat de Chinezen alles een beetje willen overdrijven… De natuur zelf is al mooi genoeg!
’s Avonds hebben we het nachtvissen met vogels bezocht. Dit is de traditionele manier van vissen. De vogels krijgen een touwtje om de nek gebonden zodat ze de vissen niet door kunnen slikken. De visser drukt daarna de vis weer uit hun keel in een mand. Bijzonder om te zien, door het heldere water kun je het echt volgen. Nu is het echter wel speciaal voor toeristen, met foto-sessie en al, maar daar werd het niet minder interessant van. Toen was het alweer zaterdag en tijd om terug naar Guilin te gaan. ’s Ochtends ben ik nog even door Yangshuo gelopen en vond bij toeval een typisch Chinese markt. De eerste afdeling was nog gewoon de fruit en groente afdeling, maar daarna kwam al snel de vis- en kippenmarkt. Dat vind ik nog wel om aan te zien, maar hoe meer je naar achteren liep, hoe vreemder de dieren. Tot ik ineens een paar honden zag hangen. Dat is toch wel echt even schrikken. Ik zal de details hier niet gaan noemen, maar het komt erop neer dat er kooien vol met honden zitten en dat ze terplekke geslacht worden… Ik ben dus maar snel terug gegaan naar het hostel, waarna we met de bus terug naar Guilin zijn gegaan. Het was ondertussen begonnen te regenen en dat hield de rest van de zaterdag aan. Zondag rond 1 uur s ‘middags hadden we onze vlucht terug naar Beijing. Omdat het vliegveld een eindje buiten Guilin ligt wilden we natuurlijk niet te laat vertrekken. Dus waren we om elf uur op het vliegveld. Al snel werd echter duidelijk dat we behoorlijk wat vertraging zouden hebben op onze vlucht doordat in Beijing behoorlijke sneeuwval was. Het duurde uiteindelijk wel heel erg lang, waardoor we zes uur later dan gepland eindelijk het vliegtuig in konden. En op het vliegveld van Guilin valt nou niet echt veel te doen, dus de tijd kroop nogal traag voorbij… Toen we al op de startbaan stonden om op te stijgen was ineens heel het vliegtuig in rep en roer, en werd vlak voor vertrek de start ineens afgeblazen. Het werd alleen in het Chinees uitgelegd, maar er bleek dus iemand onwel te zijn geworden. Die werd eerst nog weer met de ambulance van het vliegtuig gehaald, en ook haar bagage moest uit het ruim worden gezocht. Uiteindelijk vertrokken we dus om 8 uur in de avond richting Beijing. Het was in ieder geval een geweldige vakantie. Een week lang hebben we een voorproefje op de lente gehad in een prachtige omgeving. Terug in Beijing is het echter weer koud en ligt er een nieuwe laag sneeuw. Nog even wachten dus…
Foto’s kunnen jullie vinden op mijn fotosite: http://www.mijnalbum.nl/Album=6E64BGLG

Michiel

• 21 Maart 2010 - 16:32

Joke En Mem:

Die foto van die honden....Daar griezelen we van. We hebben zelf heel wat gezien op chineze markten, maar dit slaat wel alles. Het komt Pake en Beppe heel bekend voor.
    Alle foto's van Guilin trouwens roepen bij hen herinneringen op.

• 22 Maart 2010 - 22:27

Daan:

klinkt fantastisch! mooie foto's ek :)

• 23 Maart 2010 - 17:06

Wilco:

Machtig mooi dear mon! Foto's binne prachtig

Ek mooie hotrod trouwens haha die sjineezen doogje ek lang net xD al hie dot fjar 't selfde ut Surhuzum kenne komme...

Toch mar goed dos't gjin bjorden kest leaze he ;p haha NO TRESPASSING... nee jer (a) soe net dwarre

ghehe

Het ga je goed, en oant binnenkwart olwer! dot gjit hurd!

xx

• 24 Maart 2010 - 12:01

AJ:

heer weening!

hei ik net even een mooi foto'ke van die spot op facebook.. haha net best. vooral t detail; die siberische zeehoen of hoest m ek mar nimme wost haha.

Prachtige foto's trouwens, nog maar efkes en dan bist jir ek olwer ja! Oatellen is begong.

Geniet er nog mar fan der!

ahoi

• 25 Maart 2010 - 21:39

Bertus Dorhout:

Ik ha in skoftsje dyn ferslaggen net byhâlden, mar dan is it hiel nijsgjirrich om dat in kear wòl wer te dwaan. Wat makkesto dêr wat mei! Wat in ûnderfinings! Dat kinne se dy noait wer ôfnimme. Ik lês dat it noch mar in goeie 60 dagen binne, foardatst' hjir wer yn Surhuzum binst. Wat sil dat wer wennen wurde. In hiele moaie tiid dêr fierder, en ... bliuw skriuwen. Groetnis fan B.