Halverwege! - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Halverwege! - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Halverwege!

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

24 Januari 2010 | China, Beijing

Zo gebeurt een weekje niet zoveel en zo heb je weer een overvolle week. Deze week stond vooral in het teken van planningen maken. Het besef drong tot me door dat ik deze week precies op de helft ben van mijn studiejaar hier in Beijing! Dat zet je toch wel wat aan het denken, wat heb ik allemaal al gedaan en wat wil ik nog gaan doen. En lig ik wel op schema met mijn studie? Om het kort te houden: Ik ben opzich wel tevreden met wat ik heb geleerd de afgelopen 4½ jaar, maar als ik wat meer het accent op studeren had gelegd had er wel meer ingezeten… Maargoed, ik heb in ieder geval geen tijd weggegooid, het meeste heb ik in leuke activiteiten gestoken en daardoor heb ik al heel veel van de stad gezien. Deze week heb ik een zeer interessant restaurant bezocht, de naam sprak me eigenlijk al niet heel erg aan: ‘Spice Spirit’, en de menukaart was ook nogal rood gekleurd door de vele pittige kruiden die in de menu’s zaten. Toch maar geprobeerd daar te eten want het schijnt een zeer goed restaurant te zijn. Ik heb gekozen voor de ‘Spice spirit assorted beef tripe and duck blood in chili sauce’… Dat klinkt in ieder geval al interessant. Nouja, het voordeel van de vele spicys die ze erover gooien is dat je daardoor niets meer van de smaak proeft. Dus waar het ook naar smaakte, ik heb alleen maar de spicys geproefd. Het nadeel is dan weer dat ik twee dagen later nog brandende lippen heb… Nouja, weer een ervaring rijker, en nu weet ik in ieder geval dat ik niet van al te pittig eten houdt! Afgelopen zaterdag ben ik voor de 2e keer naar het Olympisch stadion geweest. De eerste keer viel me dat niet geweldig mee, en ook deze keer was het niet veel beter. Er is in het stadion een snowworld gebouwd met allerlei activiteiten als een skihelling en hindernisbaan . Bij het stadion aangekomen was de entree om eraan deel te nemen echter bijna 15 euro! Dat is toch wel extreem veel. Dat hebben we dus ook maar niet gedaan. Het weer was buiten in ieder geval fantastisch, het was kraakhelder, er stond geen wind en er scheen een heerlijk zonnetje. Ideaal weer om buiten door te brengen, het voelde bijna warm aan ondanks de vrieskou van -5 graden. Vorige week is het 1 dag net een half uurtje boven de nul graden geweest, en nu zit het er alweer ruim onder. Laten we zeggen dat het een goede voorbereiding is op het komende weekeinde, daar staat nu namelijk de trip naar Harbin vastgesteld!
Er werd nog steeds niet echt initiatief genomen om ook echt de trip te boeken, dus ik heb maandag de organisatie van de trip op mij genomen. Het was de bedoeling met wat vrienden te gaan, maar er was zoveel belangstelling dat ik nu een groepsreis voor 22 personen heb geboekt! Bijna alle studenten gaan dus mee. Nouja, ook wel weer gezellig, maar toch weer een heel ander idee. Ik ben de hele week dus druk bezig geweest alles te regelen. Het valt niet mee een trein te boeken in deze periode omdat heel China begint terug te reizen naar hun geboorteplaats voor het Chinese Nieuwjaar. Zo was er niet meer een slaaptrein beschikbaar en kon je ook niet een retourticket kopen, maar moest ik 2x apart heen voor twee enkele reizen. Het is toch wel meer dan 8 uur met de snelst mogelijke trein, dus voor een weekendje neemt het reizen nu wel een groot deel van de tijd in beslag. We vertrekken vrijdagochtend om 7 uur en reizen zondagmiddag om 4 uur weer terug. Zo hebben we een halve vrijdag en zondag en de gehele zaterdag. Maar met de temperaturen daar is dat vast ook wel genoeg! Het is trouwens behoorlijk goedkoop, voor de gehele trip (twee treinreizen en twee nachten in een 4-sterrenhotel) is het maar 80 euro per persoon. We hebben dan ook wel de goedkoopste treinplaatsen, wat inhoudt acht uur op de hard-seats, ik voel mijn kont nu al… Deze week heb ik alvast een extra dikke jas en snowboots aangeschaft op de goedkope markt. Liever iets te warm aangekleed dan te koud! We gaan naar Harbin om de ijssculpturen te bekijken, dus we zullen toch wel de meeste tijd buiten zijn. Naast de ijssculpturen heeft Harbin ook nog een safaripark, in plaats van exotische dieren vind je hier echter Siberische tijgers! Ook schijnt er een beetje een Russische cultuur te zijn inclusief Russische kathedraal.
Dat dus het volgende weekend, deze zondag is het voetbalseizoen in Beijing weer van start gegaan. Het is nog wat frisjes buiten, maar ik kan het toch niet laten, ik moet zo nu en dan even voetballen. Dat is hier ook wel weer speciaal tegen Chinese teams of andere buitenlanders. Zo speelden we vandaag tegen een Russisch team, die houden er weer andere manier van voetballen op na, laten we zeggen dat het ook echt op zijn Russisch gaat..!
Verder deze week hadden we nog een debat in het Chinees, nou valt dat niet mee moet ik zeggen. Zolang ik mijn zinnen voorbereid heb ik geen probleem, maar tijdens een debat moet je op anderen reageren en dan kom ik dus niet echt uit mijn woorden. Zoals trouwens bijna iedereen, dus dat was ook wel weer grappig. Nu ik dus op de helft ben van mijn tijd hier, wordt het ook tijd om na te gaan denken over wat hierna te gaan doen. Het liefste ergens waar Chinees erbij kan, het zou wat zonde zijn om daar niet mee door te gaan! Het leven hier bevalt echter nog uitstekend, dus het liefste wil ik nog niet denken aan terugkeren. Tussen alle drukte door heb ik deze week de film Avatar nog gekeken in de bioscoop. In 3D ook nog, ik weet niet in hoeverre dat in Nederland ook mogelijk is? In ieder geval geeft dat wel een leuk effect aan de film. Er komt meer diepte in, maar het voegt eigenlijk niet zoveel toe als je gewend bent van de 3D-filmpjes in een pretpark, waar de dingen ook echt op je afkomen.
Tot slot, bedankt voor de extra reacties dit keer via de site of de mail! Het was niet echt een verzoek om meer reacties de vorige keer, maar nu weet ik in ieder geval wel dat er toch een heleboel lezers zijn. Volgende week zal ik op een ander moment een verslag van de Harbin-trip plaatsen, de zondag kom ik namelijk laat in de avond pas weer terug. Eerst trouwens nog de maandelijkse eindtoets, dus er moet ook nog even serieus gestudeerd worden. Het valt me zelf trouwens op dat ik eigenlijk nooit veel over school vertel, terwijl ik daar toch de meeste tijd van de week doorbreng… Een idee voor een volgende keer haha!

Groeten

  • 24 Januari 2010 - 12:32

    Marijke:

    Hee Michiel!

  • 24 Januari 2010 - 12:34

    Marijke:

    Hee Michiel!
    4,5 jaar zit je daar alweer zozo wat gaat de tijd toch snel;)
    heel veel plezier op je weekendje weg!
    ik ga de fotos binnenkort eens sturen!
    enne avatar is hier ook in 3D leuke maar wel lange film zeg
    succes met studeren:)

    groetjes!!

  • 24 Januari 2010 - 13:01

    Michiel:

    De tijd gaat inderdaad snel, maar nog niet 4.5 jaar hoor haha! het is in maanden ;)

  • 24 Januari 2010 - 13:02

    Mem:

    Avatar is nu verboden in China. Michiel is dus net op tijd naar deze film geweest. Lees de kranten er maar op na!!

  • 26 Januari 2010 - 08:11

    AJ:

    Time flies when you're having fun ofnet?! ;)

    Ik sjuch t wol, dot we elkoar qua winters waar net iens sa volle ontrinne. T is jir de oaronne dagen echt best koad west, -10 nou nog. Toch utzonderlyk voor fryslan he.
    Studere en weening. Hmm dot mat een oergong weze van vwo6 ofnet ha-ha!
    Iig volle plezier op dien tripke.

    EE :)

  • 28 Januari 2010 - 07:57

    Wilco:

    Ah goeie!

    Haha ot 't sa mat, don wol ik ek wol wer op voetbal! Ik har jir mien nocht wol fon de kjeld, mei sa nei B'post ta fietse troch ijzel.. hmmm
    Marja, doe gjist echt extreem syberische kjeld tegemoet dus ja, respect xD

    Loeterr

  • 31 Januari 2010 - 20:52

    Daan:

    3d voegt niet veel toe aan avatar? of je bent gek, of chinese bioscopen hebben geen mooie 3d effecten, want dat was fantastisch! :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Internationaal studiejaar

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2010

Terug!

23 Mei 2010

Beijing-Xian-Shanghai

09 Mei 2010

Verjaardag

02 Mei 2010

Feestdagen

18 April 2010

'De Chinees'
Michiel

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 61
Totaal aantal bezoekers 23938

Voorgaande reizen:

22 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Tsinghua University Semester

16 September 2009 - 29 Mei 2010

Internationaal studiejaar

Landen bezocht: