Tsja... - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Tsja... - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Tsja...

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

17 Januari 2010 | China, Beijing

Tsja, wat is er deze week eigenlijk gebeurd? Normaal gesproken is er altijd voldoende gebeurd om even op te schrijven, maar deze week is uitzonderlijk normaal verlopen… Eigenlijk is deze week geruisloos voorbijgegaan, plotseling was het alweer zondag en bovendien het eind van de 4e maand in China!
De groep studenten is nu weer uitgebreid naar meer dan twintig personen, en dus ook weer een groot aantal nieuwe culturen. Zo leer je niet alleen de Chinese cultuur kennen, maar tegelijk krijg je iets mee van alle verschillende werelddelen. Het percentage Spaanstaligen is nu echter wel wat aan de hoge kant (bijna de helft), dus je vraagt je zo nu en dan af of je nu op een Chinese school bent of op een Spaanse... Ach, twee maanden geleden hadden we hier ook zes Nederlanders, al spraken wij voor mijn gevoel niet constant Nederlands met elkaar haha! In ieder geval is het een gezellige groep, en het was ook wel welkom. Je kan je voorstellen dat na een aantal maanden niet iedereen meer even goed met elkaar kan opschieten, en je bent toch elke dag op elkaar aangewezen. In je eigen land kies je je vrienden, en hier ben je min of meer ‘gedwongen’ vrienden met sommige personen. Zo voel ik het echter niet zo erg, maar ik kan dan ook met bijna iedereen wel opschieten.
Nu er weer nieuwe studenten zijn gaan we ook aan de tweede ronde van bezienswaardigheden in Beijing beginnen. De nieuwe studenten hebben natuurlijk nog niet alles gezien en wij zijn er een beetje bekend of willen het nog wel graag een tweede keer bezoeken. Het is namelijk vaak zo groot dat je er minstens een volledige dag voor nodig hebt. Zo zijn we deze week naar de Chinese ‘snack’-markt geweest. In het begin hadden wij daar een keertje schorpioen gegeten en deze keer dus maar een ander lekkernijtje proberen: de cocon van de silkworm! Ja, wat zullen we daarvan zeggen? De smaak is in ieder geval minder goed dan schorpioen. Van binnen is het zacht en als je de cocon doorbijt sprint er een gelige vloeistof uit. Om een goed idee te geven kun je het beter even op internet opzoeken. Er zijn natuurlijk ook wel een aantal foto’s gemaakt, maar niet met mijn camera…
Vorige week was onze school nog een grote puinhoop door de overstroming, maar binnen een week hebben ze alles vervangen en is de vloer weer helemaal nieuw. Je kunt alleen nog aan de houten deurposten zien dat er iets gebeurd is.
Vandaag is het trouwens een historische dag voor het weer in Beijing! De thermometer gaf vanmiddag +1�C aan (!!!). Dat is volgens mijn berekeningen de eerste keer sinds eind November in het jaar 2009 dat de temperatuur boven de magische nulgraden grens uitstijgt. Ik heb geen idee of vanaf nu de temperatuur alweer gaat stijgen of dat het nog een behoorlijke tijd rond deze temperatuur blijft. In ieder geval is het voor het gevoel wel behoorlijk warm nu, het verschil is dan ook bijna 20 graden met 2 weken geleden.
Dat was wel ongeveer het verhaal van de afgelopen week. De komende tijd staat er echter wel weer meer te gebeuren, met onder andere een trip naar Harbin (waar het nu ook ‘maar’ -20 meer is) en natuurlijk het Chinese Nieuwjaar de 14e Februari en weer een week vakantie. Ik lag ook nog een beetje achter met het plaatsen van foto’s, dus bij dezen staan er nu de sneeuwfoto’s van twee weken terug op mijn site. Jullie hebben in Nederland echter geen gebrek aan sneeuw, dus erg jaloers zal ik jullie er niet mee maken. Het aantal reacties neemt de laatste tijd ook behoorlijk af, maar ik hoop dat iedereen in ieder geval het nog wil lezen!

Oant savier.

• 17 Januari 2010 - 12:37

Mem:

We hebben Michiel idd sneeuwfoto's via msn laten zien en die doen beslist niet onder voor Beijing! Hoeveelheden komen wel overeen! In Nederland hoor je nu steeds meer dat de sneeuw wel weer mag verdwijnen maar wij vinden het nog steeds mooi hoor!
    Alhoewel.... even flink dooi en daarná weer strenge vorst levert misschien wel een mooie ijsvloer op. Dat missen we nog....!

• 18 Januari 2010 - 08:09

AJ:

Hee weening!

Haha bie die snackmarkt hie ik toch wot oare dingen verwachte.. Ik leas dien stukjes elke keer alline soms bliuwt een reactie nog achterwege. Iig oan de foto's te sjen hoest der wot betreft snie ek net te klagen!! :D

• 18 Januari 2010 - 15:36

Wiebe:

Weening,

Ik hjer wol wer, hast der wer in soart plezier. Haw krekt eem betocht dat we disse simmer net nei belgie moatte, mar nei China, kinne we der wol efkes troch de sted skeure? .. Lieket mei wol efkes moai die chinese gebouwen te sjen..

It alder beste!

• 20 Januari 2010 - 19:10

Marijke :

Hallo Michiel,

Lees elke keer met veel plezier je verhalen dus ga zeker door!
    Groetjes Marijke
    (de mem van Wilco)

• 20 Januari 2010 - 21:45

Wilco:

Aaah goeiee,

Sil ik de reacties don mar even omheug helpe? Machtig ik sil 't freed fjot introducere sa'n dikke wjirm ien de frituur! haha
    noh mast dien best dear nog mar even dwan hé!

tabee

• 23 Januari 2010 - 21:18

BvdBoon:

Hé Michiel, de helft van de medestudenten spaans? zou je het er niet spaans benauwd van krijgen?
    Dus dit is winter in Beijing, koud dus.
    Hier krabbelt de temperatuur helaas weer wat op. Een 11stedentocht is nog niet in zicht.
    Het is grappig om te lezen wat voor vreemde snacks ze daar eten. Hoe smaken die, zijn ze echt lekker?
    De hartelijke groeten van Binne en Neeltje.