Harbin trip - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Harbin trip - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Harbin trip

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

06 Februari 2010 | China, Beijing

Harbin, de stad van waar het bier in de koelkast staat om warm te houden en het vlees naast de diepvries ligt om in te vriezen. De barre temperaturen van dit weekend mochten we dit weekend ook echt meemaken. Waar het vrijdag een mooie dag was met overdag slechts -5 graden, was het zaterdagnacht bij het verlaten van de Russian barstreet maarliefst -35 graden! Naar men zegt voor het eerst in zeventig jaar dat het eind januari nog zo koud wordt. Dat hebben we dan toch maar mooi even weer meegepikt. Zelfs met drie lagen kleren aan en dikke snowboots voel je de kou nog. Het ergste zijn echter je handen, één paar moffen helpt niet heel veel en bij het maken van foto’s moet je eigenlijk de moffen uitdoen. Veel van mijn foto’s zijn dus niet heel erg gelukt, maar gelukkig hadden we een aantal topfotografen mee, dus ik zal even de mooie foto’s verzamelen en dan op mijn site plaatsen.
Vrijdagochtend zeer vroeg zijn we vertrokken richting het noordelijke Harbin. Voor Chinezen een kleinere stad met maar 4.5 miljoen inwoners… Wat je klein noemt! Harbin heeft in de historie een aantal grote Russische invloeden gehad, en dat zie je nog overal om je heen aan de gebouwen. Bij vertrek was een persoon bijna te laat voor de trein, maar hij kon werkelijk op het allerlaatste moment nog ergens naar binnen springen. De eerste twee uur heeft hij op de grond gezeten in een ander deel van de trein omdat het halverwege afgesloten was. Chinese treinen zijn trouwens helemaal niet zo slecht, zachte stoelen en genoeg beenruimte, een winkeltje en zelfs een paar statafels om even te relaxen. Bovendien kun je zelf de stoelen omdraaien zodat je in een groepje kan zitten. Helaas kwamen we daar pas halverwege de terugweg achter… Maargoed, na acht uur van slapen, praten en kaarten kwamen we aan. Eerst maar meteen door naar het hotel. Het was echt een zeer netjes hotel, de kamers waren ruim en met alles erop en eraan. En dat koste nog geen 10 euro per nacht! Het enige nadeeltje was dat ze je kamer om 9 uur ’s ochtends binnen kwamen om alles te verschonen… Dat is toch vrij vroeg als je midden in de nacht thuiskomt uit de bar. Nadat we allemaal gesetteld waren zijn we met zijn allen gaan eten. We spraken telkens een tijd af om te ontmoeten en dan te vertrekken. Met een boel spaanstaligen weet je dus alvast dat je minsten een half uur later vertrekt dan gepland. Vrijdagavond hebben we het ijspark in het centrum bezocht. Op drie verschillende plaatsen in de stad hebben ze sculpturen, en allemaal zijn ze behoorlijk duur in entree. De vrijdagavondactiviteit was erg mooi met heel gedetailleerde sculpturen. Er wordt hier gestreden voor de beste ijssculptuur. Verder waren er een aantal kleine ijsgebouwen en glijbanen. Alvast erg speciaal om te zien, maar het valt toch in het niet bij de ijssculpturen in het Ice and Snow World park ten noorden van de stad. Maar dat later. Na nog even de dichtstbijzijnde bar te zijn ingedoken en de Russische vodka te hebben getest zijn we naar het hotel teruggekeerd. Om toch wat geld te besparen hebben we zaterdag het sneeuwsculpturen park alleen van een afstandje bekeken en zijn daarna doorgereden naar het Siberian Tiger Park. Er zijn niet veel dieren van deze tijgersoort meer over, maar hier lopen nog altijd honderdtal rond. Het is een groot park met ingedeeld in verschillende secties waar je met een busje met tralies voor de ramen doorheen kunt rijden. Een zeer speciale ervaring, je komt echt heel dichtbij de tijgers, die toch nog een beetje in het wild leven! Onze chauffeur ging er altijd echter snel vandoor als er een tijger iets te dreigend richting busje kwam… Je kon ook levende dieren kopen om aan de tijgers te voeren, van kippen (4 euro) tot een hele koe (150 euro) . Dat hoefden wij echter niet te doen, want er waren genoeg andere toeristen die een schijntje wilden betalen voor een kip om zo een tijger een prooi te zien vangen. Niet iedereen kan het waarderen dat dit zo gaat, maarja, het is China! Nadat we behoorlijk koud geworden waren zijn we naar een lokaal restaurantje gegaan om te eten, weer een waar avontuur. Op het menu stond een volledige, ter plekke geslachte vis en varkensdarmen (hoewel we dat pas later beseften… We dachten een gewone eend besteld te hebben). Daarna door naar het hoofdonderdeel van de trip: het Ice- and Snowworld Festival. Hier waren werkelijk prachtige gebouwen volledig gemaakt van ijs. Uniek om hier rond te lopen bij Siberisch koude temperaturen in een prachtige besneeuwde omgeving met immense verlichte ijssculpturen. Na een tijdje zijn je handen en voeten bevroren, maar daar trek je je opzich niet zoveel van aan. We hebben er zo’n 2 uur rondgelopen en toen we echt koud waren zijn we teruggegaan naar het hotel. Het park licht echter een half uur buiten de stad, en er waren minstens duizend mensen die weer terug wilden naar de stad. Er was grote drukte om een taxi te krijgen. Er zijn natuurlijk ook talloze mensen die voor een geldbedrag je wel naar de stad willen brengen. Dus na wat onderhandelen met particuliere chauffeurs konden we voor een eurootje terug naar ons hotel! ’s Avonds nogmaals naar de Russische bar geweest en na een goede nachtrust konden we onze spullen gaan pakken om uit te checken. Op de weg naar het station nog snel even bij de Russische St. Sophia kerk langs om wat foto’s te schieten en toen snel naar de trein. Na ruim 8 uur in een halfvolle trein kwamen we weer aan in Beijing.
Deze week is er weer een Nederlander gekomen in EF! Hij komt oorspronkelijk van Vlieland en kan zelfs Fries verstaan. Om het helemaal mooi te maken heeft hij een oom in Hong-Kong wonen in dezelfde buurt als mijn familie! Hoe klein is de wereld dan maar weer eens. Verder was het een rustig weekje, ik heb mijn maandelijkse toets goed gemaakt en ben weer een niveau gepromoveerd! Verwacht echter nog niet al te veel van mijn Chinese kunsten…
Komende week wordt een feestelijke week, in zeven dagen hebben we maarliefst vijf verjaardagen (met 25 studenten) en dan sluiten we natuurlijk af met het Chinese Nieuwjaar (hier springfestival genoemd) en Valentijnsdag! Genoeg gespreksstof dus weer.
Geniet van de foto’s, nu staan er een aantal op en later zal ik ze wel weer aanvullen.
Groeten!

• 06 Februari 2010 - 13:47

Marijke:

Hee Michiel!
    ben ik de eerste:D
    oo wat zul jij het koud hebben haha, ik zit hier al te zeuren
    klinkt echt heel gaaf allemaal!
    succes!

• 13 Februari 2010 - 10:13

Mem:

Pake Michiel kijkt alweer enorm uit naar je volgende verslag. Hij heeft er voor z'n verjaardag een speciale map voor gekregen en vraagt elke keer wanneer we weer wat nieuws meenemen.