Story so far - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Story so far - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Story so far

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

20 December 2009 | China, Beijing

Het einde van 2009 is in zicht! En dat betekent natuurlijk: Fraai en niet al te fraai verlichte tuinen, kerstbomen bij de open haard, deurmatten vol met kerstkaarten, het verlangen naar een witte kerst, Youp van ’t Hek, de oliebollen en appelflappen drie keer per dag op tafel, de vuurwerkpakketten besteld, de kalkoen wordt geslacht, de laatste chocoladeletters en pepernoten worden opgegeten, de overbodige spullen uit de kerstpakketten verschijnen op marktplaats, de portemonnee wordt met de dag lichter én het lichaamsgewicht neemt met de dag toe! Normaal gesproken… Hoe anders is het einde van mijn decembermaand. Ik verlang eerder naar een warme kerst dan een witte kerst, de afgelopen dagen vriest het constant en met een koude oostenwind erbij is de gevoelstemperatuur ver onder de -10 graden. Mijn verlangen komt ook daadwerkelijk uit, ik ga een warme kerst tegemoet in Hong Kong, en dat is een welkome verandering! Oliebollen en appelflappen heb ik hier nog niet kunnen vinden, maar wel verschijnen er drie keer per dag rijstbollen op tafel… China schijnt het land te zijn waar al het vuurwerk vandaan komt, maar ik heb hier nog geen enkel knalletje gehoord. Chocoladeletters en pepernoten heb ik dit jaar helemaal niet gezien en een kerstpakket is hier ook ongehoord. De Chinezen hebben niet eens vakantie, ze kunnen alleen 25 December een vrije dag opnemen. Maar een ding is wel hetzelfde; Mijn deurmat ligt vol met kerstkaarten! Ik ben deze week verscheidene keren verrast door post op school. Elke dag is er minstens 1 kaart voor mij, de receptie denkt onderhand dat ik een beroemdheid ben in Nederland, zoveel post ontvang ik. Ik ben iedereen die aan mij denkt dan ook ontzettend dankbaar voor alle mogelijke manieren van aandacht. Dat is echt iets wat ik heel erg waardeer van deze eerste drie maanden.
December is ook de periode om het afgelopen jaar te evalueren. Zoals het elk jaar zo mooi gezegd wordt: Het was een bewogen jaar. 2009 was het jaar van Barack Obama, het kampioenschap van Harkemase Boys, de ‘aanslag’ van Koninginnedag, Michael Jackson’s dood, K2 weer K3 wordt, de bekerwinst van Heerenveen, de economische crisis, Charles Darwin en mijn vertrek naar China. (in willekeurige volgorde geplaatst…) Voor mijzelf was dit het jaar dat ik mijn examen gehaald heb, volwassen mocht worden (nu dus ook eindelijk qua leeftijd…) en mijn vertrek naar China. Om weer even serieus te worden, dit jaar is er voor mij veel veranderd. Van een druk examenjaar naar een zeer lange zomervakantie. En na die zomervakantie de grote reis naar Beijing. Ondertussen ben ik hier alweer meer dan drie maanden, hoewel het voelt alsof ik hier al jaren woon. Iedereen (her)kent je hier namelijk. Maar als buitenlander val je dan ook wel op. In deze drie maanden is er ook ontzettend veel veranderd. Toen ik hier aankwam was ik een jongen uit een ontzettend klein buitenlands dorpje, helemaal alleen en zonder kennis van de taal, ik heb me in het begin best wel eens afgevraagd waar ik aan begonnen ben. Maar eigenlijk voel ik me al vanaf het begin ontzettend thuis in deze wereldstad. Je kan elke dag wel een nieuwe vriend maken en er is altijd en overal wel iets te beleven. In het begin stond ik nog wat aan de zijlijn van dit alles, maar ik krijg meer en meer de smaak te pakken. Van een wat stille eenling naar het middelpunt van de activiteiten. Afgelopen week hadden we presentaties in het Chinees, bovendien was ik de ‘presentator’ van de dag, dus ik mocht genoeg Chinees spreken. Ik had zelf niet het gevoel dat het geweldig goed ging, maar iedereen was enthousiast, dus daar kan ik best tevreden mee zijn. (Kijk voor de foto’s op mijn site: http://www.mijnalbum.nl/Album=6E64BGLG)
En is het dan alweer bijna 2010, en daarna gaat de tijd vast nog sneller dan dat het nu al gaat. De weken vliegen voorbij en voor je het weet is het alweer Juni! Maargoed, ik zal nog niet op de feiten vooruit lopen. Voor nu was dit het laatste verslag vanuit Beijing in 2009. Ik wens iedereen die dit leest en alle andere vrienden en bekenden fijne Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar toe! Ik zal beginnen aan mijn welverdiende vakantie in Hong Kong (23 dec.-2 jan.). Misschien dat ik daar nog wel eens van me laat horen, en anders: Tot volgend jaar!



  • 20 December 2009 - 14:16

    Pa Wim Be Joke:

    Michiel wij hebben bewondering voor jou, dat het zo goed gaat geweldig. Wij hebben hier ook veel sneeuw, en het is hier ook koud. we wensen je fijne kerstdagen in Hong Kong en een geweldig 2010

  • 20 December 2009 - 18:41

    Karin En Rudy:

    Michiel.

    Wij wensen jou hele fijne kerstdagen.
    Een heel goed uit einde.
    En een gelukkig nieuw jaar.

    Liefs van ons.

  • 21 December 2009 - 05:45

    Louise:

    Hey Mike,

    I read your new post through the Google Language, again...

    Beijing was quite cold, but you will have a warm X'mas in HK. I think even BJ was a cold city at the moment,but still can warm we up,through our group's friendship,right? I'm so glad to knew you in BJ!

    I think it's already after X'mas when we meet next time, I cant say Merry X'mas in person,but I can say that here,that's good!

    Merry X'mas!

    Have a great holiday!

  • 27 December 2009 - 18:55

    Vera:

    He Michiel.
    Wat maak jij wat mee! en wat kun je geweldig goed, duidelijk en vooral met veel humor een verslag schrijven! Erg leuk om te lezen. Wij wensen jou een heel goed, gelukkig en leerzaam 2010 toe. Sytse, Vera, Frederika en Haiko Atsma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Internationaal studiejaar

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2010

Terug!

23 Mei 2010

Beijing-Xian-Shanghai

09 Mei 2010

Verjaardag

02 Mei 2010

Feestdagen

18 April 2010

'De Chinees'
Michiel

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 23944

Voorgaande reizen:

22 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Tsinghua University Semester

16 September 2009 - 29 Mei 2010

Internationaal studiejaar

Landen bezocht: