Hong-Kong en Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Hong-Kong en Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Hong-Kong en Macau

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

28 December 2009 | Hong Kong, Hong Kong

Om meteen maar de meest gestelde vraag te beantwoorden: Nee, Hong Kong en Beijing zijn niet hetzelfde. Het zijn zelfs twee totaal verschillende steden! Alleen al de wegen zijn totaal anders, Beijing is recht toe, recht aan. Lange brede wegen verdelen de stad in vierkantjes. Hong Kong is een stad vol kronkelige straatjes tussen de op elkaar gepakte flats door. Ik zal maar niet mijn oordeel gaan geven welke stad ik nu eigenlijk mooier vind (de 2e meest gehoorde vraag...) Het simpelste antwoord is natuurlijk: Je kan ze totaal niet vergelijken. Laat ik het daar maar bij houden dus! De mensen hier zijn in ieder geval ook al heel erg anders. Ze spreken in ieder geval engels en volgens mij gaat het er ook allemaal net iets fatsoenlijker aan toe. Ik kan nu trouwens ook echt zeggen dat ik ingeburgerd ben in China, waar iedereen normaal van opkijkt in Hong Kong is het enorme aantal Chinezen op straat. Maar wat mij alleen maar opvalt hier is het enorme aantal buitenlanders! Dat is wel een vreemde gewaarwording. Van Chinesen kijk ik al niet meer op, maar die westerlingen, die zijn wel bijzonder.

Ik ben hier ondertussen alweer een aantal dagen. Ik ben dus op visite bij mijn oom en tante en beide nichtjes. Ze hebben ook nog andere gasten, een gezin van vijf personen uit Nederland. Al met al dus een grote drukte hier in huis! Maar het is zeker gezellig, weer eens wat anders dan alleen op een klein kamertje in Beijing! We zijn er al een aantal keren samen op uit geweest, maar vandaag ga ik even op eigen houtje de stad door. Op zoek naar deodorant bijvoorbeeld! Dat is iets heel zeldzaams in Beijing, en dan ook nog voor verbazingwekkende prijzen. Die Chinesen zullen het dus wel niet gebruiken... Iedereen is bijna door zijn voorraadje heen, dus ik zal een koffer vol deodarant meeslepen vanuit Hong Kong. De dag dat ik hier aankwam was het een heerlijk weertje: 26 graden met volop zon, dat was wel een omslag na wekenlang rond of onder het vriespunt te hebben geleefd. Dus mijn wens kwam uit: Een warme kerst! We zijn dus ook maar meteen naar het strand gegaan. Door de Chinezen werden we voor gek verklaard (wie gaat er nou zwemmen midden in de winter?) maar voor ons was het een zomerse dag! De eerste kerstdag hebben we als 'familie' gevierd. Een heerlijk uitgebreid kerstdiner en een wandeling over de boulevard. Eten is hier trouwens elke dag een feest voor mij: Broodjes met hagelslag en kaas! Ik kan wel uren aan het ontbijt blijven zitten, wat een genot. Dan ga je zulke normale dingen toch wel missen na een tijdje... Op 2e kerstdag hebben we de traditionele wandeltocht op Lantau Island gedaan, met diner op het strand, net als 5 jaar terug tijdens mijn eerste bezoek aan Hong Kong. Altijd leuk om herinneringen op te halen!

Gisteren hebben we echt een hele bijzondere trip gemaakt. We zijn met de boot naar Macau gegaan. Macau was vroeger een Portugese kolonie en is nu, net als Hong Kong, onderdeel van China maar wel zelfstandig. Dus om Macau in te komen moet je eerst weer over een grenscontrole. Macau is een bijzondere stad (of land). Je ziet overal nog de Portugese cultuur terug. Op straat zijn alleen maar Chinezen, maar de bouwstijl en de verkeersborden zijn allemaal in het Portugees! Naast het historische gedeelte heb je ook geweldig moderne gebouwen in Macau. Macau is een casino stad. Er wordt zelfs gezegd dat ze een grotere omzet hebben dan in Las Vegas! In ieder geval zie je overal casino's en superdeluxe hotels. In een van die hotels zouden we naar een circusvoorstelling gaan van het Cirque du Soleil. De luxe van dat hotel is echt onbeschrijvelijk, alles is zo perfect en glimmend, echt bijzonder. Binnenin is ook nog een hele Venetiaanse boulevard, het plafond lijkt echt net de buitenlucht, bij de eerste aanblik denk je echt dat je buiten staat! Surhuizum zou trouwens wel een aantal keer in dit hotel passen, zo groot is het. Nouja, voor een beetje een indruk verwijs ik naar google: 'The Venetian, Macau'.
In het hotel is ook een geweldig groot casino. En we hebben natuurlijk niet de kans voorbij laten gaan om daar eens te kijken. Dat is ook weer een geweldige ervaring, je waant je echt in een van de Hollywood-films over Las Vegas. En als je toch in het casino bent moet je het ook even proberen natuurlijk. Helaas heb ik daar al mijn geld verloren... Maargoed, ik kan in ieder geval zeggen dat ik in het casino van Macau heb gespeeld! (voor mijn mem ongerust wordt: de inzet was 10 Hong-Kong Dollar / 1 euro). Daarna begon de circusvoorstelling van Cirque du Soleil. De voorstelling Zaia is alleen in dit theater te zien, het is er dan ook speciaal voor ontworpen. Het was echt een geweldige show, de uitvoeringen zijn op het uiterste van wat er mogelijk is. Prachtig om te zien! Helaas is het verboden om foto's te maken in zowel het theater als in het casino... Dus nu heb ik mijn toestel wel altijd bij me, maar nu mag ik hem niet gebruiken! Op de terugweg naar Hong Kong was het inmiddels behoorlijk winderig en regenachtig geworden. De boot ging dus alle kanten op. Er zijn een aantal passagiers zeeziek geworden, maar voor mij ging het net goed.

Goed, de rest van de familie is de deur al uit, gekleed in winterjas want vandaag is het slechts 15 graden.. Ik ga vandaag maar weer in t-shirt, ik kan er nu nog van genieten! Deze week staat er in ieder geval nog een trip naar Guangzhou op het programma, een stad in het zuiden van China. Eventjes 1 dag terug naar mijn thuisland! Dan kan ik ook even weer contact hebben met mijn vrienden daar, want op de een of andere manier wordt mijn Chinese nummer hier in Hong Kong geblokkeerd...
Ik wens jullie vanaf hier allemaal een gelukkig nieuwjaar toe en tot de volgende keer! Waarschijnlijk weer vanuit Beijing, ik ben net op tijd weer terug voor mijn Starbucks bezoek op zondag.

Oant sjen~!

• 28 December 2009 - 15:25

Joke:

Voordat mem ongerust wordt.. Haha, daar mag ik wel even om lachen toch? :P

• 02 Januari 2010 - 13:58

Marijke:

hihi we zijn nog anoniem:P
    leuk om te lezen wat we allemaal hebben gedaan:D
    groetjes!!

• 07 Januari 2010 - 10:31

Janny:

Hoi Michiel,
    ik dacht vandaag , laat ik es ff kijken of ik de site van Michiel ook kan vinden en je ziet, het is gelukt, leuk hoor,
    Zit je al weer een beetje in je chinese ritme? Wij zijn ook al weer aan t werk en de meiden naar school, Marijke is vanmorgen weer teruggekomen uit HK en zou direct doorgaan naar college, dus het vakantiegevoel van HK is helaas al weer een beetje weg, maar we hebben er wel ontzettend van genoten en vonden het heel gezellig dat jij er ook was !!! Hier ligt inmiddels ook een dik pak sneeuw en hier en daar kan geschaatst worden,ik denk dat ik dat vanmiddag maar es ga proberen, eerst de groetjes en tot mails,