Spring Break - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Spring Break - Reisverslag uit Beijing, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Spring Break

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

22 Februari 2010 | China, Beijing

Om te beginnen maar eventjes een weerpraatje. Deze week was het namelijk (eindelijk) een paar dagen een stuk warmer! Van de ene op de andere dag gingen we van nul graden naar bijna vijftien. Met een warm zonnetje en blauwe lucht was het echt genieten buiten en overal ging men al buiten in de parken zitten relaxen. Het was wel een tijdelijke warmte, maar dit voorproefje voor de lente beviel al goed!
Afgelopen week was het hier vakantie, de stad hoorde leeg te zijn, maar toevallig op de plaatsen waar wij waren was het weer overvol met Chinezen natuurlijk… We hebben eigenlijk niet eens zo heel veel gedaan deze vakantie. Het was vooral een rustig weekje met uitslapen, een late lunch en zo nu en dan nog even wat bezoeken. We hebben een aantal temple fairs bezocht, of eigenlijk Chinese kermissen. Ik had dat wat anders verwacht, maar nog steeds interessant om te zien. Het is echt een traditie om je geluk te beproeven met verschillende attracties. Het meest bijzondere hebben we donderdagochtend gedaan. Een aantal dagen per week is in de ochtenduren het Mausoleum van MaoZeDong te bezichtigen; wat is dat? Een goede vraag, wij wisten ook niet precies wat we moesten verwachten, maar we hadden gehoord dat je daar het opgebaarde lichaam van de Chinese leider Mao kon bekijken. Nouja, in principe was dat ook wat er te doen was. Alleen het hele gebeuren eromheen was leuker dan het bezoeken van Mao zelf. Allereerst staat er echt een enorme rij buiten. Voor je in de rij kan gaan staan moet je alle tassen en dingen waar je mogelijk een foto mee kan maken afgeven voor bewaring. Daarna was het wachten, wachten en wachten. En Chinezen zijn slechte wachters, ze proberen je aan alle kanten voorbij te steken, of gewoon ergens halverwege de rij in te voegen… Na zo’n veertig minuten wachten kwamen we bij de ingang aan. Daar moet je door een detectiepoortje en wordt je bovendien gefouilleerd. Daarna was het in rijen van twee opstellen en zo naar binnen. Je was verplicht door te lopen, dus binnen 10 seconden was je aan de andere kant ook alweer buiten. In die paar seconden zag je een grote glazen box met daarin Mao’s opgebaarde lichaam. Een hele happening om dat eventjes te zien, maar nu kunnen we toch zeggen dat we het gedaan hebben!
Zaterdag werd het weer al wat beter en zondag was het helemaal warm! Ik heb een heerlijke zondagmiddagwandeling gemaakt in de buurt van mijn huis. Daarbij heb ik bij toeval een park ontdekt met resten van de oude stadsmuur, nooit geweten dat dat recht naast mijn huis was… Zo zie je nog eens wat. Het hele park was vol met oudere Chinezen die allemaal gymnastiek aan het uitoefenen was, een erg grappig gezicht, maar die zijn nog leniger dan ik ben! Daar kun je wel respect voor hebben. Na een tijdje daar rondgelopen te hebben bedacht ik dat ik wel even bij het treinstation langs kon gaan. Daar was het echt ongelooflijk druk! Alle mensen komen deze dagen weer terug naar Beijing en het krioelde er werkelijk van de Chinezen. De treinen zijn echt overvol deze dagen. Een aantal studenten zijn deze week namelijk naar zuid China gereisd, en op de terugweg (een rit van 27 uur!!!) waren er mensen die de hele tijd moesten staan in het gangpad! Dat was een hele ervaring geweest, met mensen die in flesjes plasten om niet hun plek te hoeven afstaan.
Goed, mijn inspiratie houdt er voor deze week weer mee op. De laatste 3 maand zijn al bijna aangebroken, en er zijn nog heel wat plaatsen die we eigenlijk willen bezoeken. We moeten nodig aan het plannen wil dat er dus nog van komen. Ik houdt jullie op de hoogte!
Nog even over de Olympische spelen. Ik kan het hier wel volgen inderdaad, maar het tijdsverschil is behoorlijk groot, dus het meeste valt 's nachts of 's ochtends vroeg. Bovendien zijn hier heel andere sporten populair, zoals curling, snowboarden en kunstschaatsen. In ieder geval niet het 'Nederlandse Speedskating'. Maar ze laten alle behaalde gouden medailles hier wel elke dag zien, dus ik krijg wel mee dat Nederland het goed doet! 'We' (China dus) doen het relatief niet zo goed volgens mij. We hebben namelijk net zoveel medailles als Nederland momenteel (3G 1Z 1B) en dat is toch maar een piepklein landje... Ik support trouwens beide landen haha, maar als er mogelijk een Nederlands-Chineze strijd zou zijn, dan ben ik nog wel voor Nederland hoor!

Zomerse groetjes!