Student en Reisagent - Reisverslag uit Peking, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu Student en Reisagent - Reisverslag uit Peking, China van Michiel Weening - WaarBenJij.nu

Student en Reisagent

Door: Michiel Weening

Blijf op de hoogte en volg Michiel

20 Maart 2015 | China, Peking

Vandaag op de kop af een maand geleden vertrok ik uit Nederland. Daarmee is de gewenningsperiode inmiddels ruim verstreken, zelfs in zoverre dat het leven in China alweer als normaal begint aan te voelen. Na een eerste vrije week en een introductieweek zijn de colleges nu dan ook definitief van start gegaan, waardoor je nog sneller in een vast levensritme komt.

Het Chinese lessysteem is in grote lijnen vergelijkbaar met wat ik gewend ben in Groningen. Per vak is er een wekelijks werkcollege met een groep van 20-30 studenten. Voor elk werkcollege dienen enkele artikelen gelezen te worden die vervolgens tijdens het werkcollege besproken worden. Daarnaast wordt er van elke student verwacht dat hij tijdens enkele werkcolleges een presentatie geeft over het behandelde onderwerp en moet er een aantal schriftelijke opdrachten worden ingeleverd. Qua studiewerk is er dus eigenlijk weinig veranderd, alleen de werkomgeving is wezenlijk anders. Als uitwisselingsstudent hoef ik slechts een beperkt aantal vakken te volgen om in Nederland de vereiste 10 studiepunten te kunnen krijgen. Dit levert als leuke bijkomstigheid flink wat vrije tijd op die ik grotendeels probeer in te vullen met het schrijven van mijn scriptie en het volgen van Chinese taallessen. De rest van mijn vrije tijd wordt waarschijnlijk vooral opgeslokt door mijn parttime functie als ‘reisagent’.

Het aantal familieleden en vrienden dat de komende maanden in China langs gaat komen is namelijk niet meer op 1 hand te tellen. Komende week wordt de spits afgebeten door mijn vriendin, die bijna 3 weken langs zal komen. Ondanks dat de afgelopen maand voorbij is gevlogen kijk ik toch wel ontzettend uit naar onze 3 weekjes samen! Inmiddels is bijna elke dag van onze ‘vakantie’ al gevuld met het bekijken van de hoogtepunten van Beijing en omgeving. Daarnaast biedt de ‘Tomb Sweeping Holiday’, een lang weekend van 4-6 april, zelfs de kans om enkele dagen eropuit te trekken naar de toeristische oorden Datong en Pingyao. Tot mijn grote verrassing hebben ook mijn ouders hun plan om nog eens naar China te komen definitief doorgezet. In zeer korte tijd zijn de nodige stappen ondernomen en inmiddels zijn de eerste twee weken van mei door hun gereserveerd. Zo hoef ik dit jaar bovendien mijn verjaardag niet eens zonder familie te vieren! Tot slot komen helemaal aan het eind van het semester nog 3 vrienden (André, Daan en Wiebe) langs waarmee ik in juli enkele weken door China ga reizen. Tussendoor zal ik in juni zelf nog even voor een bliksembezoek terugkeren naar Nederland om de bruiloft van mijn zus bij te kunnen wonen. Al met al genoeg dingen om naar uit te kijken!

Om het allemaal nog wat mooier te maken is de lente inmiddels ook definitief doorgebroken in Beijing. Waar het de eerste dagen nog amper boven nul kwam werd vandaag de grens van 20 graden alweer geslecht. Beijing kent meestal een lange winter om vervolgens binnen enkele weken door te schieten naar aangename temperaturen. Wat dat betreft is dit het ideale semester om in Beijing te studeren!

  • 20 Maart 2015 - 13:59

    Daan:

    tegen de tijd dat wij naar China komen ben je dus al een volleerde reisgids voor Beijing en omgeving... handig :)

  • 22 Maart 2015 - 18:33

    Alida:

    Klinkt allemaal weer goed, leuk dat Wilma en Eerde komen, 't Zal een drukte van belang zijn overal daar heeeeeel veeeeeeel Chinezen die week ook vakantie hebben...
    Succes met je studie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 23790

Voorgaande reizen:

22 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Tsinghua University Semester

16 September 2009 - 29 Mei 2010

Internationaal studiejaar

Landen bezocht: